Artikel : Succes = talentvolle artiest, geen succes = slechte platenfirma, slechte manager, slecht booking agency!

Vandaag een kort artikel over een fenomeen dat we af en toe tegenkomen, overal ter wereld dus ook in de Belgische muziekscene. En neen ik ga geen namen noemen, jullie mogen zelf oordelen wie er allemaal onder deze noemer valt. Boekt een artiest mega successen, dan is dit ongetwijfeld dankzij het grote talent van de artiest, dankzij hun extreme inzet, dankzij hun ambitie, dedication, attitude, virtuositeit, het ploeteren doorheen de miserie die ze meegemaakt hebben, … en ga zo maar verder. Dat is alleszins het beeld dat een doorsnee publiek heeft over groepen en artiesten. En je kan het hen niet kwalijk nemen, gewone mensen die niet in de muziekbusiness zitten hebben meestal totaal geen idee wie er achter de schermen werkelijk gezorgd heeft voor het succes van de artiest. Op zich heb ik daarmee geen moeite. Maar waar ik van dubbel plooi, is de kleuterachtige houding en grote ego’s van sommige artiesten. Heeft hij of zij mega succes, is het dankzij zichzelf. Blijft het succes uit, dan steekt de artiest de schuld vaak op iedereen behalve zichzelf, slechte manager, slechte booking agency, slechte platenfirma, slechte road manager, slechte personal manager, slecht marketingbureau, etc etc. En erger nog : “het publiek apprecieert mijn muziek niet 🙂 ” ! Wanneer ik zo mensen hoor praten, doen ze mij eerder denken aan volwassenen die in hun puberteit zijn blijven hangen.

Moraal van het verhaal. Stop met janken, en stop met de schuld op een ander te steken! Blijft het succes uit, kijk dan eerst eens in de spiegel, bekijk video’s en beluister opnames van jezelf. En stel jezelf een aantal belangrijke vragen. Zit er wel iemand te wachten op mijn muziek? Speel ik het juiste genre? Is er een markt voor mijn muziek? Heb ik genoeg talent? Ga ik er hard genoeg tegenaan? Moet ik niet meer oefenen? Heb ik de juiste songs? Breng ik de juiste songs voor mijn type stem? Heb ik wel de juiste leeftijd voor deze songs? Mik ik wel op de juiste doelgroep? Hoe sta ik er bij op het podium? Hoe kom ik over als ik een interview geef ? Draag ik de juiste kledij? Heb ik de juiste muzikanten rond mij? Heb ik de juiste ondersteuning? En zo kunnen we nog even doorgaan.

Wanneer jij als artiest een onvoldoende scoort, dan kan de beste manager, de beste booking agent, de beste platenfirma jou niet helpen. Je kan zelf heel veel geld spenderen aan marketing. Het zal misschien heel eventjes werken, maar even snel zal het weer gedaan zijn. Er zijn talloze voorbeelden waar gigantische bedragen ingepompt werden, en waar het succes eigenlijk uitbleef … amen 🙂