Kids muziek initiatie : individuele gitaarlessen voor kinderen, elektrische en akoestische gitaar

• kids initiatie lessen, volledig aangepast aan het leertempo van uw kind
• elektrische of akoestische gitaar – individuele lessen
• lessen mogelijk vanaf de 3e kleuterklas (4 a 5 jaar)
• deskundige begeleiding door ervaren muziek en gitaar coach
• combinatie mogelijk van gitaarles, met drumles en/of basgitaar !
• geen voorkennis van muziek of notenleer nodig : vanaf de eerste les muziek spelen !
• uw kind mag zelf de liedjes kiezen die hij/zij graag hoort
• lessen van 30 minuten
• leren volgen van een schema of partituur, in variabele tempo’s
• basis ritmeleer, leren luisteren naar muziek
• de eerste les(sen) geen eigen gitaar nodig (uw kind kan een gitaar in de studio gebruiken tijdens de gitaarles)

Ik hoef het u waarschijnlijk niet te vertellen: elk kind maakt graag veel lawaai en mept graag op een gitaar, basgitaar of drumstel 🙂 ! Wil je uw teergeliefde oogappel graag een muziek initiatie laten volgen op gitaar (en/of drum, basgitaar), zonder dat hij/zij enige voorkennis van muziek heeft en zonder een eigen gitaar, basgitaar of drumstel te moeten aankopen? Of zaagt uw kleine spruit de oren van uw kop om te leren gitaar spelen of drummen, doch u wil eerst eens proberen of hij/zij er wel voldoende muzikale aanleg en motivatie voor heeft vooraleer een eigen gitaar of drumstel te kopen? Dan is de individuele Kids Muziek Initiatie de perfecte oplossing !

Lessen van 30 minuten zijn ideaal voor kinderen tot 10 jaar. Na het doorlopen van deze initiatie is het vaak duidelijk of het kind voldoende interesse en aanleg heeft, en welke voorkeur het heeft qua instrument. Na een sessie van een aantal initiatielessen kan je ofwel kiezen om verder lessen van 30 minuten te laten volgen, of indien er voldoende concentratie en interesse is, dadelijk overschakelen naar de lessen van 45 minuten waarbij we samen iets meer tijd hebben om liedjes volledig te spelen en iets dieper in te gaan om het musiceren.

Alle lessen zijn individueel, hetgeen als voordeel heeft dat de gitaarstudent persoonlijke coaching krijgt en opgevolgd wordt volgens niveau, keuze muziekstijl, doelstellingen, eventuele voorkennis, etc. Individueel zorgt er ook voor dat het kind niet afgeleid wordt door andere kinderen, en kan zich zo voor 100% concentreren gedurende de hele muziekles. Het kind krijgt elke les afgedrukt cursusmateriaal mee, en een werkblad waarop ik noteer welk zijn/haar huiswerk is, en welke de werkpuntjes zijn.

Iedereen kan een instrument leren bespelen
en beheersen, maar iedereen, jong en oud, heeft meestal een andere individuele aanpak nodig. Heeft uw kind bepaalde aandachtspunten waar ik rekening mee kan of moet houden, gelieve dit op voorhand te melden. Heeft uw kind bijvoorbeeld een vorm van ASS (autisme), moeilijkheden met concentratie zoals ADD? Of heeft uw kind dyslexie of dyscalculie waardoor het moeilijker kan lezen of rekenen? Gelieve dit steeds even op voorhand mede te delen zodat ik mijn methode kan aanpassen!

Muziek leren spelen, muziek leren luisteren, muziekinstrumenten leren bespelen, en muziek leren lezen … er zijn genoeg studies over gemaakt waaruit gebleken is dat muziek het leervermogen, denkvermogen, concentratie en leercapaciteit verhoogt van jong en oud. Muziek is een grote toegevoegde waarde tijdens de studiejaren van kinderen en jongeren, en zelfs bejaarde muzikanten blijven tot op hoge leeftijd mentaal helder en fit.

De lessen bestaan voor een groot deel uit praktijk, we spelen niet enkel muziek, maar leren ook luisteren naar muziek en ritme. Parallel met de praktijk wordt een kleine basis aan theorie opgebouwd met voornamelijk ritmeleer en timing. Naarmate het speelniveau stijgt, gaat eveneens het theoretische niveau omhoog. Alle lessen zijn individueel 1-on-1, volledig op maat en op het leertempo van de gitaarstudent. Voorkennis van notenleer is niet vereist!

WAAROM INDIVIDUELE GITAARLESSEN EN GEEN GROEPSLESSEN GITAAR ?

Voordelen van 1-on-1 lessen
• persoonlijke opvolging, leertraject, feedback & coaching hetgeen in groepslessen absoluut niet mogelijk is
• een groep is steeds zo sterk als z’n zwakste schakel, hetgeen wil zeggen dat kinderen die sneller vooruit gaan zich beginnen vervelen, en kinderen die trager leren gedemotiveerd kunnen geraken
• specifieke vragen over eigen songs (bv. voor schoolfeest, dansles, etc) is mogelijk
• de liedjes mogen zelf gekozen worden
• individueel heeft het kind veel meer concentratie en geen eventuele afleiding van door kinderen
• de gitaarleraar volgt het tempo van het kind en niet omgekeerd zoals in sommige muziekscholen
• individuele lessen zorgen voor een snellere progressie dan groepslessen