Rust != Roest

Pauze nemen is even belangrijk als oefenen, wanneer je gitaar of een ander instrument speelt !

Ik ga 10 minuutjes gitaar oefenen, of drummen, of keyboard, of bas. Eerst even een paar opwarmingsoefeningen. Misschien snel nog wat scales herhalen. Dan begin ik een nieuwe song te studeren. Misschien nog even deze andere song ook beginnen? Hmmmm de verleiding is groot. Nieuwe setting proberen met m’n FX module en pedals. Goh, zalige sound. Beetje jammen, improviseren, genieten, verloren lopen en rond dwarrelen in de muzikale chemie. Alles wordt wazig. In een slaapdronken, gelukzalige roes ontwaak ik plots. Ik kijk naar de klok en vraag me af wat er mis is met het universum. Hoe komt het dat op 10 minuten tijd er 4 uur voorbij gegaan zijn? Klinkt het bekend in de oren 😉 ? Ik spreek uit ervaring: eens je muziek begint te spelen verlies je de tijd uit het oog … het werkt als een drug. Maar toch, hou de tijd in de gaten!

Fysieke rust

Een instrument bespelen is fysiek belastend voor je lichaam. Spieren en gewrichten lijden onder repetitieve en korte bewegingen. Muziek spelen wordt vaak beschouwd als topsport, als het gaat over de fysieke belasting. Voetbal, tennis, wielrennen, … heel wat topsporter hebben hun beste jaren gehad voor hun 40ste. En dat is niet zonder reden. Professionele muzikanten hebben hun fysieke beste jaren ook gehad na gemiddeld pakweg 30 jaar spelen. De ene zal uiteraard nooit gezondheidsproblemen ervaren, de andere krijgt het dan weer sneller. Daarom vind ik het zeer belangrijk van aspirant muzikanten te wijzen op een correcte houding én zorg te dragen voor het lichaam.

Mentale rust

Niet te onderschatten en uitermate belangrijk: gun je hoofd op tijd rust! Ooit al gemerkt dat je aan het oefenen bent, en hoe langer je oefent hoe slechter het wordt? Mental overload … je brein heeft ook op tijd en stond pauze nodig. Wanneer je dus pauze neemt, doe iets anders dan met muziek bezig zijn. Soms is het zelfs beter van te stoppen met oefenen voor die dag wanneer het echt niet meer vlot. De dag nadien, wanneer je geslapen hebt, zal je merken dat het weer stukken beter vordert.

Auditieve rust

Je gehoor geraakt ook vermoeid! Dit is vooral te merken wanneer je werkt met bepaalde effecten, zoals chorus, reverb, etc, waarbij het gehoor begint te wennen en het “effect” van de effecten verdwijnt. Permanent op een zelfde geluidsniveau spelen, ook al is het volume laag, werkt ook erg vermoeiend. Wanneer je pauze neemt, gun dan je oren ook voldoende rust. Speel geen muziek af, of begin niet te telefoneren of dergelijke tijdens je pauze. Bij voorkeur luister je naar totaal andere geluiden en ga eventueel in een andere ruimte of omgeving zitten. Wanneer ik bijvoorbeeld in de studio werk en bezig ben met mixen of dergelijk, ga ik regelmatig buiten in de tuin om mijn gehoor rust te geven en terug te laten wennen aan natuurlijke omgevingsgeluiden.

Zet die wekker op!

Zorg regelmatig voor voldoende rust! Oefen nooit langer dan een uur zonder pauze. De regel voor mij is: een uur training = 50 minuten oefenen + 10 minuten pauzeren – opstaan, bewegen, iets eten/drinken, of stretchoefeningen doen. Ervaar je pijn tijdens het bespelen van een muziekinstrument? Hoofdpijn, nekpijn, ellebogen, schouders, rugpijn, knieën? Een dof of tintelend gevoel? Stop dan met oefenen en raadpleeg een specialist. Bijt nooit doorheen de pijn. Daarvoor verwijs ik je graag naar mijn blog artikel: No pain no gain? Idiots only!

Ook tijdens optredens: “pauze” nemen!

Twee uur lang optreden is een aanval op je lichaam. Uiteraard kan men niet zo maar letterlijke pauze nemen en de show onderbreken, maar stel de playlist zodanig op zodat je voor elke muzikant, gitaar, drum, zang, bas etc, rustpauzes creëert : speel minder belastende nummers tussendoor met voor de gitarist meer open snaren, eventueel een nummer waar je niet of minder meespeelt, een trager nummer, gebruik een capo om barre akkoorden te vermijden, etc. Speel eens een instrumentaal nummer om de vocalist pauze te gunnen. Speel een akoestisch nummer zonder drum, dan kan de drummer ook even z’n zweet afvegen. Ook nog een tip tegen vermoeidheid onder gitaristen – tijdens optredens vermijd ik zo veel mogelijk barre akkoorden en vervang deze voor zover mogelijk door de typische Jimi Hendrix vingerzetting. Klinkt hetzelfde en is minder belastend voor de gewrichten!


Ik schrijf deze blog artikels vanuit mijn persoonlijke ervaring, mijn eigen visie en persoonlijke mening. Indien je het niet eens bent of niet akkoord gaat, dat is absoluut OK! Een persoonlijke mening is net wat elke mens uniek en de wereld boeiend maakt. Suggesties, vragen, ideeën, of tips voor een blog artikel? Laat het me weten via het CONTACT FORMULIER.

Cheers!
Baustein aka Manic Youth

Photo credits : Pexels felipe-borges, rushay-booysen