VRAGEN EN ANTWOORDEN

Q&A : Ik wil graag gitaar leren, maar moet ik dan ook improvisatie leren? Is goed kunnen improviseren noodzakelijk zoals ik vaak hoor zeggen? (Wouter, Genk)

Eén van de grote misverstanden over gitaar en muziek spelen is, dat je “moet” leren en “moet” kunnen improviseren om goed muziek te kunnen spelen. Ik merk dat dit mensen vaak afschrikt om met gitaar te beginnen. Ik weet niet van waar dat idee komt, maar een instrument bespelen en improvisatie zijn 2 totaal verschillende dingen. Er zijn topmuzikanten die niet kunnen (of geen interesse hebben) in improvisatie. En er zijn mensen die geniale improvisaties kunnen brengen, maar hun instrument eigenlijk niet zo goed beheersen. Ik ga er niet te veel over uitwijden, dat zal ik nadien in een blog bericht doen. Maar improvisatie hoeft niet en is in de meeste muziekstijlen zelfs totaal onbelangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld jazz wil leren is dit uiteraard wel belangrijk, omdat jazzmuziek voor een groot deel wel uit improvisatie bestaat. Wil je leren improviseren, laat je dan tevens niets wijsmaken over “improvisatie kan je niet zo maar leren, improvisatie komt uit de buik!”. Deze stelling is eveneens larie, improvisatie komt (meestal) door een grondige muzikale kennis en bagage in combinatie met een beetje muzikaal gevoel. Maar zoals gezegd, later hierover meer!

Q&A : Wanneer je 2 akkoorden kent kan je alles spelen? (Reginald, Diest)

Dit is één van de vele cowboy verhalen over gitaar spelen en gitaar leren spelen. Jammer genoeg klopt deze stelling niet. En gelukkig klopt deze stelling niet, anders zou iedereen gitaar kunnen spelen 🙂 en dan zou het ook geen fun meer zijn. De mensen die dit beweren of geloven, zijn net die die nog nooit een instrument bespeeld hebben, geen kennis hebben van muziek en misschien hooguit passieve muzikale ervaring hebben. Wanneer je kan duwen op een gaspedaal kan je ook Formule 1 rijden en een Boeing besturen, dat zou een even absurde bewering zijn. Een instrument beheersen kost jaren werk, en is het resultaat van intensief en efficiënt oefenen. Er doen verhalen de ronde dat er 10.000 oefenuren nodig zijn om een instrument te beheersen. Dat is uiteraard ook wat kort door de bocht en het is onmogelijk om daar een cijfer op te plakken. Elke mens is anders, de ene heeft meer muzikale aanleg dan de andere, de ene leert sneller dan de andere, … . Een instrument leren is niet enkel oefenen op het instrument zelf, maar ook muzikale ervaring (lees: levenswijsheid) opdoen en bestaat dus ook uit luisteren naar muziek, gehoor training, analyse, timing, ontwikkeling van motoriek, etc. En bovendien is er een groot verschil tussen instrumenten, enkele voorbeelden : een niet-melodisch percussie instrument leren zoals drum (waarbij geen toonladders, akkoorden of harmonie aan te pas te komen), een zogenaamd tokkelinstrument (waarbij de noten voorgekauwd zijn zoals een piano, bas, gitaar), een blaasinstrument (waarbij de noten afhankelijk kunnen zijn van de ademhaling), fretloze instrumenten (zoals viool, cello, contrabas waarbij de toonhoogte op het gehoor gezocht moet worden), en zo verder.

Q&A : Ik speel al 8 maanden gitaar, maar waarom krijg ik de basisakkoorden nog altijd niet op tijd gewisseld als ik met een liedje mee speel? (Jonas, Bertem)

Om de zogenaamde basis of open akkoorden (Am, C, D, Dm, E, Em, F, G) snel te leren wisselen, is het van belang om van in het begin de juiste vingerzetting aan te leren. Het gebeurt vaker dat we self-taught gitaristen over de vloer krijgen die dit verkeerd aangeleerd hebben wanneer ze begonnen met gitaar te leren spelen. Hier komt dan weer het belang van gitaarlessen naar voor, want iets afleren is moeilijker en duurt veel langer dan iets correct aan te leren. Het is belangrijk om de juiste vinger/nummers) te gebruiken, en te kijken welke vingers of noten overeenkomen met het volgende akkoord. Enerzijds dienen die overeenkomstige vingers als steun en referentiepunt om over te gaan naar een volgend akkoord, anderzijds zullen deze noten kunnen verder klingen zodat deze tijdens het overgaan naar het volgend akkoord overlappen en dus een mooiere en soepelere overgang creëren. Het juist aanleren van deze basistechniek op gitaar bespaart heel wat frustraties achteraf. Daarom is dit ook één van de zaken waar we in het begin van de gitaarlessen belang aan hechten. Meer info hierover vind je weldra in één van onze volgende gratis online gitaarlessen.

Wij hebben een rock bandje en proberen vaak samen te jammen. Maar we merken dat de bassist niet goed mee kan t.o.v. de gitarist en drummer. Moeten we hem vervangen?

In de eerste plaats moet je de vraag stellen wat het doel is van samen te jammen. Is het gewoon wat samen plezier maken? OK go for it, drink een goeie pint en maak lekker veel lawaai. Is het de bedoeling om samen nummers te schrijven? Dan is jammen niet altijd de beste keuze. Te vaak wil iedereen z’n eigen ding doen, in de hoop dat de andere het leuk vindt en mee begint te spelen met zijn/haar idee. Gaat de ene niet in op de andere z’n coolste riff, dan krijg die al zere tenen. Dat werkt dus totaal niet. Wanneer je samen nummers wil schrijven heb je sowieso een kapitein op het schip nodig, zodat er niet zomaar in het wilde weg gespeeld wordt. Spreek op voorhand een aantal riffs of dergelijk af, waarop je samen kan jammen zodat iedereen goed weet waarover het gaat en wat er verwacht wordt. Goede afspraken maken goede vrienden! Maak liefst een opname van je jam, die je daarna samen beluistert en zo de beste stukken er uit kan halen. Maar dan nog, om nummers te schrijven hoef je feitelijk niet te jammen – dat werkt zelden effectief of productief. Meestal heb je 1 of meerdere songwriters die de basis leggen van een song, hetgeen nadien uitgewerkt wordt door de producer. Jammen is meestal just for fun! So … keep it fun 🙂 !

Heb ik wel genoeg muzikaal talent om met gitaar te beginnen?

Het klopt dat sommige muzikanten geboren worden met een bepaald talent, bv. een goed gehoor of zelfs een absoluut perfect gehoor (perfect pitch), goed geheugen of een van nature uit goed ritmegevoel. Maar dit is uiterst zeldzaam: er wordt maar een erg klein percentage mensen geboren met deze gave, en dan moet het nog extreem toeval zijn dat deze persoon ooit interesse heeft om muziek te spelen! Virtuozen bestaan, dat is absoluut geen sprookje, doch is slechts een heel erg klein percentage van de muzikanten die een hoog niveau behalen geboren met een uitzonderlijk talent. Talent is leuk als je het hebt, maar zeker niet bepalend voor het wel of niet ontwikkelen van een moeiteloze techniek. Wat is dan wel belangrijk? Wel, wat heb je nodig … 5% aanleg en 95% motivatie, geduld en doorzettingsvermogen! Zoals de uitdrukking het zegt: oefening baart kunst!

Oefenen op de namen van PC akkoorden : very important!

OK eerst even de verwarring doorbreken, het gaat hier niet om Personal Computer 😉 maar om de afkorting van Power Chords. De juiste benaming weten van elke power chord is vooral belangrijk wanneer je met andere muzikanten samen speelt en op een correcte manier wil communiceren. Je kan zeggen ; ik speel een power chord met 3 vingers op de 3e fret op de bovenste 3 snaren, maar daar heeft de pianist, keyboardspeler of vocalist geen boodschap aan. Leer van in het begin spreken over een G5 akkoord. Ja maar een pianist of bassist ziet toch na een tijdje ook wel dat dit akkoord op de 3e fret een G of sol is? Speel je jazz, dan geef ik je gelijk. Jazzmuzikanten stemmen hun instrument zelden anders. Maar in alle andere stijlen worden door gitaristen wel eens andere tunings gebruikt, zoals Drop D tuning, Drop C tuning, Open G, Open A, Open E, D tuning, C tuning, etc. Om niet te ver te verdwalen in deze theorie toch een voorbeeld : een G5 vingerzetting in E-tuning is inderdaad een G5 akkoord, in D-tuning is dit een F5 akkoord, in Drop-D een G5/F, in Open-G een F5add9, … (zie afbeelding hieronder). Verwarrend? No panic, zulke oefeningen komen regelmatig aan bod in onze gitaarlessen!

Power chords

Q&A: Welke distortion of overdrive pedaal heb ik nodig om te klinken zoals Metallica of Slipknot? (Dirk D., Hasselt)

Hey Dirk. Welke distortion of overdrive pedaal nodig om metal en heavy rock te spelen … dat is niet simpel. Uit eigen ervaring is gebleken, dat er alleszins geen goedkope en terwijl goede overdrive pedaal bestaat. Afhankelijk van het budget, raad ik aan van minimaal degelijke kwaliteit te kopen zoals Boss Dual Overdrive, Boss Distortion, Boss Metal Core, MXR (Dunlop) Distortion, of een niveau en prijscategorie hoger zoals TC Electronic Nova Drive en Dark Matter Distortion. Om de klank relatief compact en transparant te krijgen is zeker een compressor/limiter/gate (oa van DBX) aangeraden en dikwijls ook Hum Debugger (oa Behringer en Electro Harmonix) tegen het gebrom. Maar uiteindelijk gaat dit enkel maar een benadering worden van een goede en sterke heavy sound. Het geheim van de stevige sound zoals Metallica, Rammstein, Tool, Slipknot etc ligt in het combineren van versterkers en splitten van signalen. Live worden er makkelijk 7 a 8 verschillende gitaarversterkers en speakers gebruikt en gecombineerd om de sound vetter te maken. Bij grote live bands zie je vaak bescheiden materiaal op het podium staan, maar de mega installatie naast of achter het podium … dat is dikwijls top secret :-p. Wat je vaak ziet terugkomen zijn pre-amps en power-amps van Mesa Boogie (o.a. klassiekers als Triaxis), ENGL, Laney, Peavey, etc. Maar OK, hier spreken we dan wel over een erg complexe gitaar set-up en een duur systeem. Vergeet ook niet dat die grote bands zelfs een gitaartechnieker in dienst hebben die hun set-up configureren en programmeren … . Hoe groter de set-up, des te complexer de routing, schakeling en automatisatie – sommige toestellen “communiceren” namelijk moeilijk met elkaar en vergen dan speciale of custom routing systemen. Dus kort samengevat : met een bovenvermeld distortion pedaaltje geraak je al erg ver, maar zoek je niet suf naar “een pedaal” die zal klinken als een grote metal band :-)!

Q&A : Hoe hoog of laag moet ik mijn gitaar nu eigenlijk hangen? (Raf, Heverlee)

Kort en bondig samengevat : it’s completely up to you my friend! Maar toch zijn er een aantal belangrijke feiten waar je rekening mee moet houden. Je ziet bijvoorbeeld dat jazzgitaristen hun gitaar vaak erg hoog hangen. In modernere muziek zie je dit minder voorkomen, tenzij bijvoorbeeld Tom Morello (oa. Rage Against The Machine). Waarom hangen ze hun gitaar zo hoog? De enige reden die ikzelf kan vaststellen, is dat de gitaar veel makkelijker te bespelen is op die manier. Je hebt veel eenvoudiger toegang tot het hele register, zonder dat je circustruckjes moet uithalen. Met andere woorden kan je je hele gitaar perfect bespelen door quasi stokstijf op het podium te staan. Eerlijk gezegd denk ik, als je gitaar zo hoog hangt en zou rondlopen of springen op een podium, is de kans groot dat de gitaar tegen je kin aanslaat 😀 ! Waarom hangen heel wat andere gitaristen hun gitaar dan zo laag, zoals bijvoorbeeld Slash en Billie Joe Armstrong? Wel dit heeft vooral te maken met de “coolfactor”. Een gitaar hoog hangen is niet echt rock-‘n-roll he? Door de jaren heen is een laaghangende gitaar symbool geworden voor moderne en rebelse muziek. Maar hoe is de bereikbaarheid dan van het register? Tja … wil je cool zijn moet je afzien 😉 ! Ik bedoel, een laaghangende gitaar is letterlijk erg moeilijk bereikbaar. Voor akkoorden OK, voor solo is het wel moeilijker. Maar hey, al gezien hoe ze net DAT probleem oplossen? Al eens gezien hoe sommige gitaristen lekker stoer hun gitaar verticaal houden tijdens een solo, of als een gitaarheld op hun knieën gaan zitten om een vette solo uit hun snaren te toveren, of één voet op een floormonitor zetten? Cool hé, pure rock-‘n-roll ! Neen eigenlijk niet, dit is in de eerste plaats bedoeld om hun gitaar beter te kunnen bespelen. Maar toegegeven, het ziet er stoer uit naar het publiek toe, dat is wat telt – het oog wil ook wat! Conclusie : je kiest zelf hoe hoog je uw gitaar wil hangen! Probeer het zelf uit totdat je de juiste hoogte gevonden hebt waarbij het voor jezelf het meest comfortabele aanvoelt en speelt. En last but not least … ga voor de spiegel staan en oordeel zelf ! Ah ja, en jij Baustein, hoe zit het dan met jou ??? Ikzelf kies een beetje de gulden middenweg, net zoals vele andere gitaristen. De gitaar dus niet te hoog, en niet te laag … laten we zeggen ongeveer ter hoogte van of net iets hoger dan je … euh … kruis 😉

Hoe hoog of laag moet mijn gitaar hangen?

Q&A : Als ik snel probeer te spelen op mijn gitaar (bv op 1 snaar) klinkt het rommelig. Wat kan ik daar aan doen? (Chris M., Brussel)

Hi Chris. Snelheid halen op gitaar staat gelijk met intensief trainen. Om te beginnen moet je werken met metronoom of drumcomputer om de timing correct te krijgen. Best traag beginnen (bv. 8e noten aan 60 BPM = 2 noten per click), want de moeilijkheid ligt vooral in de synchronisatie van linker en rechter hand. Nadien telkens met 5 BPM de snelheid verhogen tot aan 120BPM, dan schakel je om naar 16e noten met 60 BPM (dus 4 noten per click). Onze Speed Exercises, zijn gitaaroefeningen zowel op 1 snaar alsook op meerdere snaren, met economy picking en alternate picking. Bij voorkeur wijzigt ook de positie/hoek van je plectrum t.o.v. de snaar naarmate het tempo stijgt. Let vooral ook op de bewegingen van beide handen: hoe sneller je speelt hoe korter en kleiner de bewegingen moeten worden. Kijk bijvoorbeeld eens naar Steve Morse, Steve Vai of John Petrucci : vanaf een bepaalde snelheid heb je zelfs de indruk dat ze niet meer bewegen! Elke dag oefenen is uitermate belangrijk, en stilaan het tempo opdrijven van de metronoom totdat je voelt dat het niet meer gaat. Wat ook erg handig is, is je eigen gitaar spelen opnemen op de computer of MP3, GSM, etc. Het is steeds beter van het gitaarspelen te beoordelen met een opname, want tijdens het spelen zelf kan je de fouten moeilijk horen. Lukt de snelheid nog niet zo goed? Twijfel zeker niet aan je talent, want snelheid op gitaar is geen kunst en heeft niets met creativiteit te maken. Snelheid is pure training! Het is veel moeilijker om 2 noten goed, correct en expressief te laten klinken dan 50 noten per seconde te spelen 🙂 !

Q&A : Sommige snaren maken een rammelend geluid. Kunnen we dit tijdens de gitaarlessen bekijken en verhelpen? (S. Stevens, Sint-Truiden)

Het ratelen van de snaren kan verschillende oorzaken hebben. Enerzijds kan dit te maken hebben met de action height van de snaren op de gitaarhals. Dit is de afstand tussen de frets en de snaar. Naargelang het type gitaar, muziekstijl en persoonlijke voorkeur wordt deze action height aangepast. Voor snelle rock en metal riffs, en voor snelle solo’s te kunnen spelen, wordt een kleinere afstand genomen. Voor een cleane sound is een grotere afstand aan te raden. Doch het geratel kan ook wijzen dat de gitaarhals bijgeschroefd en of de brug aangepast moet worden. In alle geval : don’t try this at home! We informeren je hierover met alle plezier tijdens de gitaarles, maar laat a.u.b. deze delicate afstellingen aan je gitaar uitvoeren door een bekwame gitaar technieker.

Q&A : Ik maak weinig vooruitgang. Hoe lang moet ik gitaar oefenen per dag om een betere gitarist te worden? (J. Debergh, Sint-Truiden)

Regelmatig oefenen op je gitaar is een absolute must indien je een snelle vooruitgang wil. Niet iedereen heeft elke dag tijd om z’n gitaar vast te pakken. Maar toch, liever elke dag 5 minuten i.p.v. 1 keer per week een uur. Elke dag oefenen verfijnt de motoriek, traint het geheugen, verhoogt de speelsnelheid, en verbetert timing en synchronisatie tussen linkerhand en rechterhand. Wij stellen graag een gitaar oefenprogramma op maat samen met een aantal gitaaroefeningen (gitaar techniek, toonladders, akkoorden, songs) die je elke dag kan doen. De geboekte vooruitgang is eenvoudig te timen: in het begin zullen de gitaar oefeningen 15 minuten duren, maar snel zal je merken dat je alle oefeningen op enkele minuten gedaan zijn … en dan is het tijd om nieuwe oefeningen toe te voegen.

Q&A : Hoe lang duurt het vooraleer ik gitaar zal kunnen spelen? En is gitaarles volgen echt nodig?

Dit is een vraag die ik bijna dagelijks te horen krijg van beginnende gitaristen of drummers. Het lijkt allemaal zo simpel, je vindt een gitaar op zolder, leert wat gitaarakkoorden op een paar minuten tijd, je zoekt een drummer, bassist en zanger, je wordt ontdekt in je garage tijdens de derde repetitie, en 2 weken later sta je op de main stage van Rock Werchter met een major platencontract ! OK dit lijkt meer op een komische TV-film (wie kent er nog Spinal Tap 😀 ?), maar heel wat mensen hebben ironisch genoeg wel dit beeld over muziek spelen. Net zoals : “Als je 2 akkoorden kent kan je toch alles spelen?”. Muziek spelen is niet moeilijk, toch? Helaas is de werkelijkheid toch net ietsjes anders. Waarom is snel gitaar en muziek leren spelen onmogelijk? Via veel kanalen hoor en lees ik mensen die op 2 weken via zelfstudie beweren gitaar te kunnen spelen. En op internet zie je vaak reclame van kwakzalvers die gitaarcursussen proberen te verkopen “Leer gitaar spelen in 10 dagen”. Er wordt alleen niet vermeldt dat ze veel pijn aan hun vingers hebben, dat ze de maat niet kunnen houden, niet het juiste ritme kennen of kunnen, en dat ze alles klakkeloos proberen na te spelen zonder een idee te hebben wat ze nu eigenlijk doen, totaal geen dynamiek of feeling hebben, verkrampt spelen, etc. Ik adviseer beginners om minimaal 5 a 15 minuten per dag gitaar te spelen, langer mag uiteraard ook! Blijf in het begin veel lessen herhalen, totdat je zeker weet dat je ze beheerst. Denk in het begin niet “ik probeer het eerst op mezelf en via internet, en nadien ga ik wel les volgen”. Er zijn altijd enkelingen waarbij het lukt, maar de overgrote meerderheid van deze doe-het-zelvers die nadien toch gitaarles willen volgen omdat ze vastgelopen zijn, is een nachtmerrie voor muziekdocenten. Op die manier mis je essentiële zaken, mis je de basis … je begint een marathon te lopen terwijl je niet eens hebt leren kruipen. En zulke studenten geraken vaak gedemotiveerd en gefrustreerd wanneer ze met al hun kunnen plots te horen krijgen dat ze basisoefeningen van een beginner moeten doen. De juiste start is erg belangrijk : goed gedoseerde en gestructureerde informatie, de juiste oefeningen en een juiste dosis muziektheorie op een leuke en speelse manier in de praktijk toepassen! En bovendien is muzikale ervaring een soort levenswijsheid hetgeen je nooit kan overhaasten, het komt met de jaren, het komt door oefenen, muziek spelen, luisteren, samen spelen, studeren, bestuderen, analyseren, … . Bijvoorbeeld : louter technisch gezien kan je spelen zoals BB King na 4 a 5 jaar flink oefenen op je gitaar, maar spelen en klinken met de feeling en dynamiek van BB King, daarvoor moet je op z’n minst ook 75 jaar muziek voor gespeeld hebben 😉 !

Q&A : Welke plectrums gebruik ik best voor funk muziek zoals Red Hot Chili Peppers? (B. Freson, Leuven)

Welke plectrums je het best gebruikt voor gitaar te spelen is een volledig persoonlijke keuze. Ik raad steeds aan van een reeks verschillende plectrums aan te schaffen en te testen welke het meest geschikt zijn voor je gitaartechniek. Er zijn grote verschillen in materiaal en in dikte. Sommige plectrums hebben een profiel ingeperst waardoor je het plectrums minder snel zal verliezen … hetgeen zeker wel eens gebeurd bij funkmuziek en funktechniek zoals Red Hot Chili Peppers en dergelijke. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar plectrums gemaakt uit hard materiaal zoals 0.7mm celluloid of 1.0mm polyacetal. Deze plectrums liggen goed in de hand en zijn hard genoeg om een agressieve attack te geven voor zowel funkmuziek alsook rock tot en met metal. Voor beginnelingen raad is meestal dunnere plectrum aan, eventueel gemaakt uit nylon. Eens je plectrumtechniek verbetert kan je overstappen naar dikkere en hardere plectrums. Een plectrum gemaakt van harder materiaal geeft je veel meer controle over de speelsnelheid en dynamiek van het gitaar spelen.

Q&A : Is de keuze van kleur gitaarhals belangrijk? (F. Raes, Gingelom)

Het type hout gebruikt bovenop de gitaarhals (toets) is zeer belangrijk voor de klank. Een bleke hals (vaak maple / esdoorn) zoals vaak gebruikt bij Fender Stratocaster of Fender Telecaster, heeft naar mijn ervaring een ietwat scherpe, schrille en agressievere klank. Een bleke hals is bijvoorbeeld ideaal voor agressievere funk en blues. Ik denk dan o.a. aan Jimi Hendrix, Red Hot Chili Peppers, maar ook gitaristen als Eric Clapton en Mark Knopfler spelen op een Maple Strat. Een donkere hals klinkt warmer en zachter, veel gebruikt bij o.a. Gibson, Ibanez, sommige Fender gitaren, ESP, Music Man, etc. Een donkere hals klinkt dan weer beter voor warmere klanken in zowel popmuziek tot meer heavy stijlen. In o.a. metal zal je niet zo gauw een bleke hals zien. Doch de keuze van gitaarhals is ook iets persoonlijk, en veel gitaristen hebben dan ook beide in hun gitaarcollectie. Qua onderhoud is een maple neck veel minder kwetsbaar en vraagt minder onderhoud dan bv Rosewood (palissander). Maarja, sowieso, ga naar de muziekwinkel en probeer het verschil zelf uit 🙂 !

gitaarhals-maple-rosewood

Q&A : Wat is een pitch of pinch harmonic en hoe kan ik dat spelen? (C. De Kraemer, Tienen)

Een pinch harmonic (pinch staat voor “knijpen”, harmonic refereert aan de harmonische boventoonreeks) is een gitaartechniek waarbij gillende geluiden ook op de lagere snaren van de gitaar gemaakt kunnen worden. Dit kan door op het moment dat het plectrum de snaar raakt, ook met de duim of middelvinger de snaar aan te raken. Ook hoge distortion is nodig om dit geluid optimaal te maken. Pinch harmonics worden vooral bij (hard) Rock en (heavy, trash etc.) metal gebruikt. Deze pinch harmonics worden door talloze gitaristen gebruikt, van Steve Vai, Joe Satriani tot Richie Sambora, Linkin Park en Foo Fighters. Het spelen van een pinch harmonic vergt wel enige oefening … :-)! Tijdens onze gitaarlessen komt deze gitaartechniek uiteraard ook aan bod.

Q&A : Als ik op de stoel thuis gitaar oefen, dan lijkt het dat de gitaar iets te laag ligt. Ik heb wat moeite om een goede houding te vinden. (Johan, Sterrebeek)

Ideaal voor gitaar is dat uw bovenbeen waar de gitaar op steunt horizontaal staat, zodat de gitaar niet van uw been kan glijden. Voor de meeste is idd een gewone stoel te hoog en loopt het bovenbeen schuin naar beneden, daarom zie je soms gitaristen met voetenbankje onder de rechtervoet. Ideaal is feitelijk een bureaustoel die je lager kan zetten.

Q&A : Is het moeilijk om later over te stappen van western naar elektrische gitaar? (Hendrik, Leuven)

Neen integendeel. Elektrisch is makkelijker te bespelen, daarmee bedoel ik dan de fysieke inspanning. Bij western gitaar is de hals breder, dikker en snaren zijn ook dikker, dus moet je meer kracht uitoefenen. Voor de rest is er niet veel verschil, buiten meer mogelijkheden qua muziekstijlen op elektrische gitaar. Let wel, een goede western gitaar is veel duurder dan een goede e-gitaar.

Q&A : Waarom klinken m’n rock gitaar riffs niet even goed zoals ik ze hoor in de songs van mijn favoriete bands? Ligt het aan mijn gitaar of effectpedalen? (Jorn J., Gent)

Misschien luister je veel naar bands als AC/DC, Coldplay, Pearl Jam, Metallica, Kings Of Leon, The Black Keys, Editors, Red Hot Chili Peppers, Volbeat, Muse, enz. en probeer je op jezelf deze riffs na te spelen. Alhoewel je alles juist doet, klinkt het toch niet zoals het hoort. Ligt het probleem nu aan je gitaar, effectpedalen of gitaar versterker? Die kans is zeer klein, het probleem ligt met 99.9% zekerheid bij jezelf. Ai dit antwoord wou je nu echt wel niet horen :-). De sound, dynamiek, energie, expressie en kracht van gitaar spelen, gitaarriffs en sound begint aan de bron, en dat is de gitarist in hoogst eigen persoon. Indien je rock ritmegitaar met vallen en opstaan probeerde te leren van jezelf of via diverse bronnen op het internet is de kans groot dat je de bepaalde fouten aanleerde. Waarschijnlijk heb je rock akkoorden (of power chords) aangeleerd zonder een stevige technische achtergrond en zonder de basistechnieken aan te leren. Door deze beperking zal gelijk wat je probeert te spelen steeds klinken als amateuristisch en mis je de krachtige sound in je gitaarspel die nodig is om een echt rock geluid uit je gitaar te halen. Zelfs bij het spelen van gemakkelijke riffs merk je dat de klank die uit je gitaar komt nogal braaf of zelfs slordig klinkt. Daarvoor is de hulp en feedback van een externe persoon, een vakkundige en getrainde gitaar coach of gitaarleraar, erg nuttig. Hij zal je kunnen wijzen op de fouten en de juiste basisoefeningen geven om beter en strakker te leren muziek spelen. Bovendien moet je rekening houden dat een instrument beheersen jaren duurt, tot je letterlijk en figuurlijk speelt met je instrument. Bij het spelen van deze rock of funky riffs ben je constant aan je techniek aan het denken, terwijl het nodig is om je techniek te beheersen zodat je hier niet meer hoeft aan te denken. Dit is de zogenaamde “autopiloot” waar je als gitarist, drummer of gelijk welke muzikant moet naar streven en dat duurt een tijdje om op dat niveau te geraken. Verwacht dus niet, ook al volg je gitaarles, dat je na 3 jaar gitaar spelen reeds even goed en krachtig zal klinken als bv. Muse … oefening baart kunst 🙂

Q&A : Welke liedjes leer je zo eerst als beginnende gitarist bij Guitar Studio? (Anthony, Bierbeek)

Dit hangt af van leeftijd en stijlkeuze: bij Guitar Studio hebben we pop/blues liefhebbers t/m metalheads. Om te beginnen, accent op timing en volledige songs kunnen doorspelen op gelijk welk niveau.

Q&A : Ik wil beginnen met e-gitaar maar weet niet wat ik moet kopen … tips? (Kristof, Tienen)

Je moet een onderscheid maken tussen een gitaar voor studie, studio en live. Als studiegitaar moet je niet te veel geld uitgeven, bv een Fender Squier gitaar van 300 euro is al ruim voldoende. Goedkopere merken zijn er ook, zelfs totaalpakketten van 100 euro zoals in de Aldi een tijdje geleden 🙂 maar die hebben vaak na enkele weken al mankementen aan electronica, hals, etc. check eens op de website van musicstore.de of thomann.de

Q&A : Ik heb een vraag over gitaar stemmen : wat is nu een C-tuning precies? (Pieter, Brussel)

Bij liedjes die op internet staan is er soms verwarring tussen C-tuning (alle snaren 4 semitonen lager C-F-Bb-Eb-G-C), open-C-tuning (CGCGCE), en Drop-C-tuning (CGCFAD). Bij de C-tuning en drop-C hangen de snaren al redelijk los … daarvoor is een dikkere snaren-set aangeraden.

Q&A : De 7e trap van het C akkoord is een B. Waarom wordt dan een C7 met een A# gespeeld terwijl bv een D7 wel met een C is? (John, Hasselt)

Om de muziektheorie even kort samen te vatten … Cmaj7 (CEGB) = 1e trap van toonladder C (CDEFGAB), C7 (CEGBb) = 5e trap van toonladder F (FGABbCDE). Het akkoord D7 = 5e trap van toonladder G (GABCDEF#), vandaar dat D7 een gewone C heeft. Nota : een C7 heeft een Bb als klein septiem en geen A# … in de praktijk is dit op onze westerse instrumenten identiek en wordt enharmonisch genoemd. In de muziektheorie is dit een flater van formaat en een buis op het examen 🙂