Artikel : Opwarmingsoefeningen voor een gitarist … saaaaaai, maar geen overbodige luxe.

Stel een persoonlijk opwarmingsroutine programma op, of laat dit opstellen door uw deskundige gitaarleraar. Dat kan gaan van scales, modes, wat technische oefeningen, akkoorden, bepaalde songs, … tot en met stretch oefeningen. Begin dit met weinig drukkracht op de vingers en bouw dit op. Maak zo een klein programma van een 15-tal minuten. Ja ik weet het, dit is mooi in theorie doch niet altijd mogelijk qua timing … soms is het uitpakken en podium op zonder opwarming. Maar zie vorig puntje, voorzie in de playlist dan een soort opwarmingsnummer voor alle muzikanten! Idem : een vocalist zal NOOIT een optreden openen met de technisch zwaarste en moeilijkste songs. Ikzelf heb een knijphalter en Gripmaster voor spierversteviging en opwarming voor de vingers en handen, en een expander voor de schouders en ellebogen. De knijphalter en Gripmaster zijn ook zeer handig  terwijl je bijvoorbeeld in de wagen zit onderweg naar een gig, of als je staat te wachten  voordat je het podium opgaat. Let wel op, gebruik nooit een te zware belasting aangezien dit zeer schadelijk is voor je gewrichten en spieren. Als opwarming gebruik je best soft, light maar zeker niet meer dan een medium! Veel geld kosten die dingen niet, maar sowieso, gezondheid komt altijd op de eerste plaats en daar bespaar je niet op! Deze spullen kan je kopen in gelijk welke fitnesszaak en vaak ook bij een kinesist.