FAQ : vragen over gitaarles, gitaarspelen, type gitaren, notenleer, …

Kan het voorvallen dat je andere instellingen aan je gitaar dient aan te passen wanneer je een nieuwe set snaren plaatst van andere dikte?
Klopt inderdaad. Andere dikte van snaren geeft een andere spanning, dus in principe moet de neck en bridge opnieuw afgesteld worden, en soms zelfs de kam uitvijlen. Daarom dat je je gitaar best laat afstellen/afstemmen op een bepaald type snaren, en nadien steeds dezelfde snaren plaatsen.

Stop practicing GUITAR and start playing MUSIC!
Been there done that. Het heeft me een paar weken tijd gekost om dit te begrijpen toen ik in m’n 20-er jaren dit in m’n gezicht gekletst kreeg door een gerenommeerde Amerikaanse producer/manager. Neem je tijd om eens daarover na te denken!!! Ik zie het zo vaak, gitaristen die technisch top zijn, gitaristen die kunnen shredden en sweepen als de allerbeste, kennen alle mogelijke scales tegen 100-noten-per-seconde. Maar 1 ding kunnen ze vaak niet … muziek spelen. Tweede voorbeeldje, live : een gitarist speelt een technisch mega moeilijke en snelle solo op het podium – terwijl gaat het publiek een drankje en stuk pizza halen. Nadien speelt de gitarist 2 akkoorden in een ritme, en het publiek gaat uitzinnig uit z’n dak (en begint met pinten en stukken pizza te gooien :-D). Ken je dat gevoel “Waarom heb ik dan zo lang moeten gitaar oefenen voor die ene solo, terwijl niemand dit interesseert?”. Right, de vele uren dat je moet oefenen puur enkel maar om die snelheid te halen is dus kort samengevat (tenzij je een sportgitarist bent) pure tijdsverspilling! Kortweg : heel wat gitaristen verdwalen in eindeloze technische gitaaroefeningen, spelen zo snel zodat ze bijna blauw zien van zuurstoftekort, zijn dan wel technisch super maar kunnen uiteindelijk geen muziek spelen. Wat ben je met alle bestaande scales te kunnen aframmelen tegen 1000 per uur terwijl je geen idee hebt hoe daar nu muziek mee te maken en het publiek daarmee niet kan “raken”?

Eindeloze improvisaties en shredding doe je thuis, op een podium speel je muziek!
Laat je ego thuis! Wanneer je dit nog niet door hebt, ben je duidelijk nog niet rijp om voor een publiek op te treden. Maak een duidelijk onderscheid tussen gitaar thuis spelen op jezelf, en gitaar spelen voor een publiek. Thuis mag je gerust voor jezelf experimenten, jammen, shredden, noodling, whatever, … maar op een podium speel je muziek voor andere mensen. Met uitzondering van die 2 andere gitaristen in het publiek, is er namelijk niemand geïnteresseerd in je “genoodle”. Vergeet niet je doelpubliek … een publiek vraagt om entertainment en komt kijken naar de “groep” in z’n geheel en is niet zozeer geïnteresseerd in gewoon maar de gitarist. Snelheid is sport! Snel spelen op een gitaar vraagt zeer veel training (op enkel de snelheid) maar geeft weinig resultaat op tov een publiek. Bekijk het zo : je kan snel lopen en de 400m winnen, maar snel lopen is niet hetzelfde als mooi kunnen bewegen (zoals dansen). Idem voor muziek. Snel spelen is zeer indrukwekkend … voor enkele seconden. Maar vergeet niet eerst mooi te leren spelen, snelheid komt trouwens wel met de jaren. Hey, heb je al eens geprobeerd een solo te spelen met 1 noot? Ja je leest niet verkeerd : 1 noot !!! Doen! Enkel de beste gitaristen kunnen dat, believe me een verschrikkelijke moeilijke oefening!

Ga voor BEAUTY en niet zo zeer voor de BE(A)ST
Je wilt de beste gitarist worden!!! OK, you have a problem … a huge problem! Stop met focussen op het gitaarspelen, en focus meer op muziek spelen op je gitaar. Denk je nu echt de beste gitarist te worden op een wereldbol met 7 miljard mensen, waarvan misschien wel 500 miljoen gitaristen … haha good luck 😉 ! Wat is de beste gitarist? De snelste, de bekendste, die met de meeste snaren, de oudste, de jongste, … ? Ik weet het niet, you tell me? Was Jimi Hendrix de beste gitarist? Technisch gezien, oh neen oh neen verre van! Muzikaal gezien, absoluut one of the best! Die man heeft geschiedenis geschreven als gitarist, en niet door de snelste of de “beste” te willen zijn. OK niet met modder gooien, maar bekijk het gewoon zo: wanneer je voor de beste gaat ipv voor schoonheid, is het risico uitermate groot dat de “ik” belangrijker wordt dan “de muziek”. Ik … ego … egotripper … get it? Yes that’s it, en dan volgen frustraties, spanningen, competitiegevoel, jaloezie, zorgen … om nog maar te zwijgen over de fysieke lichamelijke gevolgen. Zet zulke ego’s in een muziekgroep, en de repetities en optredens worden frustrerende wedstrijden ipv concerten. Focus op muziek, the groove, the beauty, de sound … en een mens voelt zich beter. Neemt het EGO de over, geraakt het lichaam gestresseerd en valt alle muzikaliteit stil.

Je hebt geen theorie kennis nodig om een goede gitarist te worden … ja en neen …
Klopt volledig. Maar vanaf een bepaald niveau doet muziektheorie wonderen. Je begint dingen te grijpen, legt verbanden, en krijgt meer inzicht. Het resultaat is simpel : doordat je meer inzicht krijgt zal je ook beter begrijpen wat je speelt, wat je doet en wat je moet oefenen. Kortweg … door meer kennis van muziektheorie zal je waarschijnlijk minder oefening nodig hebben op je instrument. Alweer uren tijd gespaard en je lichaam minder belast, leuk!

Ik wil een gitaarvirtuoos worden!
Probleempje, een virtuoos kan je niet worden … dat ben je, of ben je niet. Een menselijk lichaam is geen machine: op enkele uitzonderingen na zou je lichaam totaal versleten zijn na 10 jaar intensief gitaar oefenen. Wanneer je echt 12 uur per dag moet oefenen om goed gitaar te kunnen spelen heb je vermoedelijk onvoldoende aanleg voor dit instrument. Virtuozen zijn mensen met van nature uit uitzonderlijke en extreme aanleg voor iets. Deze personen hoeven dus geen uren per dag te oefenen om dat “iets” te kunnen. Muziek spelen is geen wedstrijd. Dus, oefen op je gemak en leg de nadruk meer op muziek spelen dan op het uren gitaar spelen. Een toerende muzikanten is bv. al heel blij als die eens een uurtje per dag gitaar kan oefenen …

Gitaarlessen aan 10 euro per uur, wat is het verschil?
Een veelgestelde vraag : waarom zijn er gitaarlessen van 10 euro per uur te vinden, terwijl het bij Guitar Studio “stukken duurder” is? Ten eerste moet er een duidelijk verschil gemaakt worden tussen de type gitaardocenten. Er zijn vele hobby-gitaristen die lesgeven, jobstudenten die zelf nog les volgen aan een academie of conservatorium, self-taugh gitaristen die na 3 jaar gitaar spelen beginnen met lesgeven etc etc. Een beroepsmuzikant is beroepshalve met muziek bezig, speelt muziek, maakt muziek, doet live optredens, staat op en gaat slapen met muziek, leeft en ademt muziek. De kwaliteit en het niveau van zulke lessen liggen hierdoor uiteraard vele malen hoger, je leert er dingen die je van een hobbymuzikant of jobstudent nooit kan leren. Het spreekt vanzelf dat deze lessen duurder zijn, want een beroepsmuzikant moet ook rekeningen betalen 🙂 en vergeet ook niet: kwaliteit heeft z’n prijs, en goedkoop is vaak slechte koop. We krijgen vaker nieuwe studenten over de vloer die bv groepsles volgden a rato van 15 euro per les van 90 min – goedkoop of niet? Na 20 gitaarlessen van 90 min hadden deze gitaarstudenten reeds 300 euro betaald, in groep van 20 personen. Hetgeen deze studenten op 20 lessen tijd geleerd hebben, leer je bij Guitar Studio op 3 lessen van 45 minuten … . Maak snel de berekening en je merkt dat les bij Guitar Studio niet enkel kwalitatief beter is, maar tevens veel goedkoper uitkomt, en je wint heel wat tijd :-).

Wat is een absoluut en relatief gehoor?
Een absoluut gehoor (soms ook perfect gehoor genoemd, wat niet helemaal hetzelfde is) is het vermogen van een luisteraar om tonen muzikaal te benoemen zonder eerst een referentietoon te hebben gehoord. Het absoluut gehoor komt slechts bij een minderheid van de muzikale luisteraars voor en kan variëren wat betreft nauwkeurigheid en toepassingsgebied. Absoluut gehoor gaat hand in hand met relatief gehoor. Een groot verschil tussen deze twee is dat je bij een relatief gehoor wel afhankelijk bent van een referentietoon. Veel musici hebben een relatief gehoor, omdat het relatieve gehoor wel te trainen is. Dit wordt gedaan door middel van solfègeoefeningen, die er onder andere uit bestaan dat de leerling in staat is intervallen te onderscheiden en akkoorden te benoemen na een referentietoon te krijgen. Deze training van het relatief gehoor kan er bijvoorbeeld in resulteren dat een relatief absoluut gehoor ontstaat. Kort samengevat : een absoluut gehoor is een aangeboren “afwijking” in de positieve zin, een relatief gehoor krijgt men door te trainen op gehoortraining oefeningen.

Lesmateriaal
Het lesmateriaal dat voor de gitaarlessen gebruikt wordt, is zelf samengesteld. In het begin zullen er twee dingen aangeleerd worden: het lezen van tablatuur en het spelen van akkoorden. Het lezen van noten op partituur is voor een startergitarist en zelfs voor sommige gevorderde gitarsiten niet eens nodig. Al het lesmateriaal krijg je van tijdens de lessen, het is dus niet nodig om boeken e.d. aan te schaffen. Heb je vragen over specifieke songs van je band of coverband, of heb je vragen over songs die je zelf schrijft, mag je dit steeds meebrengen.

Muziekstijlen
Rock, Pop, Blues, Funk, Disco, Metal, …? Nadat we een goede basis hebben gelegd kunnen we stap-voor-stap jouw favoriete muziek gaan spelen. Het belangrijkste is wel dat eerst een goede basis wordt gelegd, vooral als je nog nooit in aanraking bent gekomen met gitaarspelen. Daarnaast kun je van elke muziekstijl wel iets leren, maar gitaarspelen is natuurlijk het leukst wanneer je muziek kunt spelen die jij leuk vindt.

Akkoorden
Met akkoorden kun je onder andere jezelf en/of andere muzikanten of vocalisten begeleiden. Een akkoord is een samenklank van minstens twee noten. Heel wat populaire hitsongs bestaan nota bene zelfs maar uit 3 of 4 akkoorden!

Ik kan al gitaar spelen, maar ken weinig van randapparatuur, FX, klanken en technieken !
Het is mogelijk om lessen techniek te volgen: multi-FX, systeem effecten, versterkers, filterbanken, bekabeling, besturing, automatisering, MIDI, sampling, recording en editing, … . Of indien gewenst kan er tijdens de gewone gitaarles ook de nodige aandacht besteed worden aan techniek.

Wat heb ik allemaal nodig als starter-gitarist?
Elektrische gitaar, kabel, stemapparaat, metronoom, plectrums, reservesnaren, gitaarstaander, draagtas voor gitaar, versterker (met of zonder ingebouwd effecten). Een compleet start-pakket is reeds verkrijgbaar vanaf +- 300 euro (nieuwprijs).

Ik ben afwezig tijdens een les … ?
Bij inschrijving reserveert men een plaats op een bepaald uur. De leerkracht steekt veel energie en tijd in de voorbereiding van uw komst. Vandaar dat bij uw afwezigheid (ziekte, omstandigheden, overmacht) de les niet terugbetaalbaar of inhaalbaar is. Het is altijd wel fijn voor de lesgever om vooraf te weten wanneer men afwezig zal zijn.

Ik kan de volgende weken niet komen: vakantie, examens, … ?
Bij een 10-beurten abonnement worden de beurten op een vaste plaats vastgelegd bij aanvang der lessen – dus gelieve op dat moment uw agenda en planning bij de hand te hebben! Lessen zijn niet inhaalbaar of terugbetaalbaar. Indien je niet op een regelmatige basis kan lesvolgen is het beter een 10-beurten kaart te nemen, dan krijg je geen vaste plaats toegewezen maar geniet dan wel van de flexibiliteit om op variable momenten les te komen volgen.

Kunnen de ouders aanwezig blijven tijdens de muziekles van hun teergeliefde zoon/dochter?
Uiteraard! Voor de ouders of andere die wensen te blijven wachten tot het eind van de muziekles, of de lessen willen bijwonen, is er een speciale zithoek voorzien met zetels achteraan de studio.

Vanaf welke leeftijd kan je les volgen?
De individuele muzieklessen zijn vanaf 10 jaar.

Moet ik thuis oefenen en hoe vaak?
Regelmatig oefenen is belangrijk! Beter regelmatig maar kort oefenen, dan onregelmatig en lang: dagelijks 10 min oefenen leidt tot betere en snellere resultaten dan 1 dag per week 8 uur oefenen.

Help … ik heb een klassieke/concert gitaar (nylon snaren)!
De klassieke gitaar wordt gebruikt voor het spelen van klassieke muziek. Ze is symmetrisch van vorm en heeft nylon snaren. Door de brede hals is de klassieke gitaar moeilijker bespeelbaar voor akkoorden- en begeleidingsspel, en weinig gebruikelijk voor populaire muziek.

Help … ik heb een akoestische/western gitaar (stalen snaren)!
Akoestische gitaar komt technisch en theoretisch grotendeels overeen met een elektrische gitaar. Het verschil is echter de afmetingen: een akoestische gitaar heeft een grotere body, dikkere en bredere nek, dikkere snaren, etc. Dit maakt dat deze moeilijker te bespelen is dan een elektrische gitaar – zeker voor beginnelingen niet aan te raden. Bovendien is een akoestsische gitaar eerder bedoeld als begeleidingsinstrument en niet zo zeer als ‘lead’ instrument. Het assortiment van effecten en verschillende klanken is ook veel groter voor elektrisch.

Mag ik om de 2 weken les volgen i.p.v. wekelijks?
Dat kan! Neem daarvoor een 10-beurten kaart, daar de 10-beurten abonnementen enkel gelden voor wekelijkse lessen.

Welke gitaar moet ik kopen, welke versterker, … nieuw of 2e hands?
Om thuis te kunnen oefenen heeft men uiteraard een eigen gitaar en versterker nodig. Best koopt men een elektrische gitaar: deze zijn makkelijker te bespelen dan een klassieke of akoestische gitaar en deze bieden veel meer mogelijkheden qua stijl, techniek, klanken en karakteristieken. Nieuw of 2e hands … de vraag is steeds: wie heeft het gebruikt, hoe is het gebruikt, hoe is het bewaard, hoe is het onderhouden, … .

Kan ik via GUITAR STUDIO advies krijgen en materiaal aankopen?
Uiteraard krijg je uitgebreid advies over instrumenten en apparatuur. Waar je het materiaal uiteindelijk zal aankopen is naar eigen keuze. Materiaal aankopen via Guitar Studio zelf is niet mogelijk, maar indien gewenst helpen we je graag verder bij de bestelling en levering.

Elektrische gitaar
Een elektrische gitaar is een gitaar zonder klankkast. Naast een gitaar heb je dus ook een versterker nodig om het geluid uit deze gitaar te krijgen. De hals van een elektrische gitaar is een stuk smaller dan die van en klassieke gitaar en is te vergelijken met die van een western gitaar. Ook een elektrische gitaar heeft stalen snaren. De overstap van een western naar een elektrische gitaar is dus vrij eenvoudig. Voor beginnelingen raden we steeds aan om met elektrische gitaar te beginnen, daar deze makkelijker te bespelen is, minder belastend voor gewrichten en spieren, en het spectrum aan muziekstijlen is quasi oneindig : op deze gitaar kan je stijlen spelen van pop, rock, funk, klassiek tot en met loeiharde meta.l Net zo belangrijk als de gitaar is wel de versterker. De keuze wat betreft versterker is heel erg persoonlijk. Elke versterker klinkt weer net anders en het beste kan je in een muziekzaak verschillende modellen uittesten. Houd er rekening mee voor welk doel je de versterker gebruikt. Als het voor thuisgebruik is, is namelijk 20 watt meer dan genoeg om uit de voeten te kunnen. Neem je hem daarentegen mee naar een oefenruimte dan moet je toch al eerder aan 100 watt denken om boven een drumstel uit te komen. Bekende en ook erg goede merken zijn: Fender, Gibson, Epiphone, Godin, Ibanez, PRS, etc. Kortom genoeg keus! Voor een starterspakket met elektrische gitaar en versterker moet je al snel op 300 euro rekenen.

Electrische gitaar … enkele merken en cijfers

Voor een minimaal professionele electrische gitaar moet je al snel rekenen op 1200 euro en meer (voor enkel de gitaar, zonder versterker en randapparatuur). Fender USA is een degelijk, professioneel en niet te duur merk waar je stijlen uithaalt van pop, funk, rock tot metal. Let wel op dat er Fender USA vermeld staat op de achterzijde van de kop, er bestaan namelijk ook Mexicaanse Fenders alsook heel wat kopien gemaakt in Indonesie en China. Fender zelf kan je onderverdelen in 3 prijscategorien (lees kwaliteitslabels) : Fender Squier (goedkope broertje van Fender), Fender Mexican (afgespekte versie van Fender), Fender USA (de enige echte …). Een goede Fender, bv. Standard Stratocaster heb je reeds voor ca. 900 euro. Ook Gibson kan je indelen in Epiphone (goedkopere versie) en Gibson zelf, met een ruim aanbod van electrische, akoestische en semi-akoestische gitaren. Gibson is een zeer goed en legendarisch merk, doch betaal je voor een groot stuk de naam en dan pas de kwaliteit. Persoonlijk vind ik dat Gibson geen correcte prijs/kwaliteit verhoudingen heeft. Een goede Gibson begint vanaf 2000 euro, goedkopere modellen van 1000 a 1500 euro klinken voor mij persoonlijk nogal goedkoop vergeleken met het prijskaartje. Ibanez, het meest universeel als het op muziekstijlen aankomt, en de prijs/kwaliteit is zeer correct. Doch let wel, heel wat modellen hebben een zwevende brug hetgeen niet altijd even praktisch is voor bepaalde muziekstijlen. Een degelijke Ibanez heb je reeds voor 1000 euro, doch modellen van Steve Vai en Joe Satriani zitten snel rond de 2000 euro. Voor de degene die een ietwat groter budget hebben, zijn er uiteraard nog andere schitterende gitaarmerken zoals : ESP (Metallica, …), PRS (Santana, …), Music Man (Steve Morse, John Petrucci, Steve Lukather), etc.

Klassieke of Spaanse gitaar
De meeste beginnende leerlingen starten op een klassieke gitaar. Het nadeel van deze gitaar is dat de hals een stukje breder is in tegenstelling tot de wat smallere hals van een western of elektrische gitaar. Hierdoor is het spelen van akkoorden een stuk moeilijker, zeker voor personen het kleinere handen. Daarnaast is het ook vrij beperkt qua muziekstijlen die je hierop kan spelen. Een voordeel van deze gitaar is dat deze nylon snaren heeft. Dit materiaal is voor een beginnende leerling een stuk vriendelijker voor de vingertoppen. Een klassieke gitaar is al te koop voor 60-70 euro. De klank van een dergelijke gitaar is alleen niet echt goed te noemen. Wanneer een gitaar een massief bovenblad heeft, zoals de klassieke gitaren hebben in een hogere prijsklasse, wordt de klank meteen een stuk beter. Je moet dan denken aan een prijs vanaf ongeveer 200-220 euro. Een klassieke gitaar heeft door zijn nylon snaren een warmere klank dan een western gitaar. Deze klinken meestal iets helderder doordat ze stalen snaren hebben.

Western, akoestische of steelstring gitaar
Smallere hals, heldere klank, fijn volume en erg divers! Western (of ook wel Steelstring en akoestische) gitaren worden vooral gebruikt in pop, rock en blues muziek. De klank van een steelstring is helderder dan bij klassieke gitaar doordat er stalen snaren op gespannen zijn. Ook is de klankkast een stuk groter waardoor het volume ook wat hoger is. Het voordeel t.o.v. een klassieke gitaar is dat de hals veel smaller is, hetgeen voor beginners vaak makkelijker is om akkoorden te spelen. De stalen snaren zijn wel een punt waar veel beginnende leerlingen over vallen. Na wat intensief oefenen zul je je vingertoppen echt wel even rust moeten gunnen. Natuurlijk went dit, doch moet je rekening houden dat zowel een klassieke alsook western gitaar veel meer belastend is voor gewrichten en spieren dan een elektrische gitaar! Western gitaren zijn er al te koop voor minder dan 100 euro. Mijn advies is om iets meer uit te geven en voor ongeveer 250 euro een steelstring te kopen met een massief bovenblad. Het geluid is dan echt stukken beter! Let wel op, een goede western gitaar is stukken duurder dan een goede electrische gitaar. Voor een professionele en goedklinkende akoestische gitaar betaal je al snel 2500 a 3000 euro (zonder versterker of randapparatuur).