Eerste studio opname met band?

Eerste studio opname met je band? Proficiat, je band gaat weldra splitten!

Eerste studio opname met je band? Proficiat, je band gaat weldra splitten!

Je leert elkaar pas echt kennen wanneer je samen zit in de studio! Je zit tot vervelens toe lange uren en dagen op elkaars smoel te kijken, krijgt te maken met zenuwen, stress, vermoeidheid, deadlines, egotripperij, dikke nekken, betweters, meningsverschil, je hoort voor het eerst hoe slecht de drummer speelt, hoe vals de zanger zingt, de sologitarist wil tot ieders frustratie zijn solo 200x opnieuw overdoen om die ene stomme noot (die niemand hoort) beter te krijgen, de bassist heeft de koelkast met bier geplunderd en heeft zonet de ontspanningsruimte ondergekotst, de ritmegitarist heeft z’n nieuwe vlam meegenomen die “ook eens een studio langs vanbinnen wou zien”, iedereen wordt gevoeliger en krijgt langere tenen, niemand kan nog iets verdragen van elkaar, iedereen begint zich aan alles te storen, zelfs de stinkende adem van de gitarist wordt een probleem, frustraties, bonkende ruzie wanneer de studio technieker een vervangende sessiemuzikant voorstelt, tja … almost game over. Wanneer je het dan nog volhoudt tot aan de eindmix, kan de ontgoocheling van het eindresultaat de emmer nog doen overlopen. Spelen wij echt zo slecht? Yep, sorry 🙂


Wat wil ik hier nu eigenlijk mee zeggen? Ga je binnenkort naar de studio voor een eerste studio opname, zorg er dan voor dat alles en iedereen op alle vlakken tot in het detail voorbereid is! Dat bespaart een hoop ellende en geld (ja de studio kost veel geld).

zorg dat je nummers klaar zijn, begin niet te prullen aan de structuur of teksten in de studio
maak een demo in het repetitiekot en stuur die op voorhand door naar de studio. De technieker hoort graag op voorhand wat hij zal opnemen, en kan eventuele problemen reeds detecteren (bv te zwakke muzikanten waarbij hij een sessiemuzikant kan voorstellen om tijd en kwaliteit te winnen).
breng CD’s of LP’s mee met de sound die je wil benaderen, en NEEN geen MP3 !
• zijn de instrumenten in orde, de snaren van je gitaar, slechte contacten, drumvellen, tubes in je gitaar en basversterker, batterijen in de pedaaltjes
• elke muzikant moet de nummers kunnen spelen op zichzelf, van begin tot het einde
• iedere muzikant moet oefenen met een click (metronoom)
maak partituren of een overzicht, zodat de studiotechnieker kan volgen wanneer je spreekt over de derde verse, of chorus of bridge. Breng een print van de teksten mee.
• doe boodschappen op voorhand … en hiermee bedoel ik het voorzien van voldoende eten en drinken
• maak onder elkaar goede en duidelijke afspraken op voorhand, en stel hoge eisen : bv. wanneer één van onze bandleden onvoldoende presteert, spreken we nu af dat we in zulk geval een sessiemuzikant inschakelen
• wees fit en fris : ga op tijd slapen zodat je met volle concentratie naar de studio vertrekt
• zit niet op elkaars vingers te kijken in de studio : nadat je de piloottrack opgenomen hebt wordt elk instrument afzonderlijk opgenomen. Dit betekent : iedereen RAUS ! Wanneer de ene muzikant opneemt, moeten alle anderen buiten!
• neem geen pottenkijkers mee! Laat vrienden, vriendinnen, broers, zussen, lieven, vlammen en minnaressen thuis!


Spinal Tap

blijf met je poten van alcohol en drugs. Het mag dan wel sex drugs & rock ’n roll noemen, maar in dat geval zal de studiotechnieker je vriendelijk de deur wijzen (en de rekening sturen van de verspilde uren)
• stuur op voorhand een checklist door welk materiaal je gaat gebruiken en met hoeveel muzikanten jullie zijn. Dan heeft de studiotechnieker al een idee hoeveel plaats, aansluitingen en micro’s hij nodig heeft
• voorzie voldoende studiotijd. Denk niet van een heel album op 2 dagen op te nemen … één song per dag is al heel flink doorwerken
is het budget beperkt? Neem dan liever 3 nummers goed op dan 7 nummer half-en-half
alle speeltjes weg uit de opnameruimte : GSM, Smartphone, iPod, iPad, iDinges, laptops, horloges (!). Wat, horloges? Ja inderdaad, frustrerend wanneer je een opname aan het editeren bent en in de gitaar track het tikken van de secondewijzer plots hoort …
luister naar de studio technieker alsof hij je pa is! Begin te spelen wanneer hij teken doet, en stop pas wanneer hij een stopteken geeft. Begin bv. niet te prullen of kuchen na de laatste noot van het nummer. Wacht op het signaal, meestal is dit een 5-tal seconden na de laatste noot.
wees eerlijk tegen elkaar : wanneer de gitarist klungelt, zeg het dan ook. Wacht niet tot hij tijdens de eindmix plots hoort wat hij uitgestoken heeft, want dan is het te laat
• wil je een goede mix, voorzie dan ook voldoende tijd en budget. Goed editeren en mixen duurt ongeveer 3 x zo lang als de opname zelf.
• fixeer je niet op die paar foute noten in je solo of dergelijke. Beluister het als een geheel: de kans is groot dat die fout niet hoorbaar is in de eindmix.
vermijd Spinal Tap toestanden … zoek die klassieker maar eens op YouTube 🙂
• last but not least: muziek is fun, dus keep it fun en blijf vriendelijk tegen elkaar!